Manusia tidak akan mendapat kebahagiaan,
tidak akan mendapat ketenangan dan tidak akan mendapat keindahan hidup, kalau
tiga perkara ini tidak dapat dimiliki:
1. Kenal
ALLAH SWT.
2. Kenal
kerja-kerja ALLAH SWT.
3. Kenal
dirinya sendiri.
Kita
sebagai hamba ALLAH tidak akan pandai mengharungi hidup. Jiwa pasti tidak
tenang, keluh-kesah, sempit, sekalipun kita kaya, mempunyai kedudukan yang
tinggi, ilmu yang tinggi, badan kuat,
dan sebagainya. Inilah yang dimaksudkan oleh ALLAH SWT dalam ayat: "Barangsiapa yang berpaling
daripada mengingati Aku, maka ALLAH SWT akan untuk- kan baginya kehidupan yang
sempit." (Thoha: l24)
artinya,
orang yang tidak faham atau kenal Tuhan Azzawajalla, tidak kenal dirinya
sendiri, dan tidak kenal kerja Tuhan Az zawajalla itu akan disempitkan
kehidupannya. Maksud hidup sempit ini; hatinya sentiasa sempit, hati tidak
lapang, kusut, hati tersendat, hati tidak tenang, kebahagiaan hati tidak
diperolehi; walaupun nampak pada zahirnya, hidupnya lapang. Kenapa? Coba kita
bahaskan sedikit untuk membuktikan kenyataan ini.
Orang yang
tidak kenal ALLAH SWT artinya orang yang tidak berTuhan. Orang yang tidak
merasai adanya Tuhan Azzawajalla. Walaupun kalau ditanya, dia mengatakan
percaya adanya Tuhan Azzawajalla, tetapi dia tidak merasakan di hatinya bahawa
dia itu berTuhankan ALLAH SWT. Orang yang tidak merasa di hatinya bahwa dia
ber-Tuhan, artinya dia tidak ada tempat rujuk. Tidak ada sandaran. Tidak ada
tempat untuk menggantungkan harapan. Tidak ada tempat untuk meminta. Tidak ada
tempat hendak mengadu. Sedangkan manusia ini dalam hidupnya tidak boleh lepas
daripada bermacam-macam masalah hidup seperti kesusahan dan kesulitan. Jadi
kalaulah datang kepayahan dan kesusahan yang bermacam-macam bentuk, sedangkan
rasa berTuhan tidak ada (artinya tidak kenal ALLAH SWT), maka dia tidak ada
tempat mengadu. artinya, dia terpaksa bergantung kepada diri sendiri saja untuk
menyelesaikan masalahnya. Tidak mungkin manusia boleh menyelesaikan
permasalahan hidupnya sendiri tanpa
campur
Tuhan Azzawajalla. Inilah yang dimaksudkan orang yang tidak kenal Tuhan jiwanya
menderita, jiwanya tidak akan bahagia kerana tempat rujuk, tempat harapan,
tempat bergantung sudah tidak ada. Sebab itu perlunya berTuhan dan mesti kenal
ALLAH SWT.
Dalam
ajaran Islam ini penganutnya disuruh kenal hakikat dirinya, seperti maksud
hadis: "Barang siapa yang mengenal dirinya, dia akan mengenal Tuhannya.
(Hadis Pilihan) Orang yang tidak mengenal dirinya, juga tidak akan bahagia.
Sebab orang yang tidak mengenal dirinya sendiri ini, dia tidak akan te- rasa
bahawa dirinya itu adalah hamba kepada Tuhan Azzawajalla. Cuma kalau dia
ditanya, "Aku ini hamba ALLAH SWT kah?" Akalnya menjawab,
"Ya!" Itu bukan merasa, cuma sekadar pada ilmu- nya saja dia tahu
yang dirinya adalah hamba ALLAH SWT. Tetapi kalau rasa kehambaan itu tidak ada
di dalam hatinya, artinya dia tidak kenal dirinya sendiri. Orang yang tidak
kenal dirinya sendiri, nanti dia rasa dirinya tuan. Dia rasa, dialah besar. Dia
rasa dirinya mulia. Dia rasa, dialah yang mempunyai kelebihan walaupun dia
sebenarnya tidak ada kelebihan. Maka timbullah sifat sombong dan sebagainya. Di
waktu dia dalam suasana begitu atau perasaannya begitu, sekali lagi saya
katakan, dalam pengalaman hidup manusia, dia tidak boleh lepas daripada
kritikan. Kalau nantinya ada orang lain yang kritik atau ada orang yang lebih
gagah daripada dia, menderitalah jiwanya, disebabkan ketuanannya tercabar. Dan
yang lebih-lebih lagi tercabar, kalau dia Boss di pejabatnya, tiba-tiba bawahannya
tidak taat dengan dia lagi. Ketika itu dia rasa ketuanannya telah dihina dan
dicabar. Ini disebabkan dia merasa dirinya adalah tuan yang mesti dihormati dan
bukannya seorang hamba. Jadi hilanglah kebahagiaannya. Itu adalah sebagai
contoh dan bolehlah kalau kita hendak datangkan contoh-contoh yang lain.
Begitu juga
manusia tidak akan bahagia, tidak akan mendapat ketenangan walau bagai- mana
tinggi kedudukannya sekalipun, kalau dia tidak tahu kenapa dan mengapa ALLAH
SWT jadikan pada dirinya sesuatu yang dia sukai atau sesuatu yang dia tidak
sukai seperti yang telah disuratkan oleh taqdir. Kalau ALLAH SWT beri dia ilmu
dia tidak tahu mengapa. ALLAH SWT beri dia kehidupan yang miskin, dia tidak
tahu mengapa. ALLAH SWT beri dia sakit, dia tidak faham kenapa dan mengapa.
ALLAH SWT beri dia kekayaan, dia tidak faham mengapa. ALLAH SWT beri dia
kedudukan yang tinggi, jabatan yang tinggi tetapi dia tidak faham mengapa.
ALLAH SWT jadikan dia pemimpin, dia tidak faham mengapa. ALLAH SWT jadikan dia
sebagai pengikut, dia tidak faham mengapa. Orang ini juga tidak akan mendapat
kebahagiaan. Ya atau tidak? Coba kita bahaskan apakah benar atau tidak, kalau
kita tidak tahu mengapa ALLAH SWT lakukan sesuatu taqdir itu kepada diri kita,
nescaya kita tidak akan dapat kebahagiaan.
Contohnya,
suatu masa kita jatuh sakit. Memang kita tidak boleh mengelak daripada sakit.
Paling tidak daIam seumur hidup kita, walaupun sekali, mesti menerima sakit.
Biasanya dalam setahun kita mengalami tiga atau empat kali diserang sakit. Cuma
keadaannya saja berbeda, antara ringan dengan berat sahaja. Bila kita sakit,
kemudian kita tidak tahu mengapa ALLAH SWT sakitkan kita, nescaya kita akan
membesar-besarkan rasa sakit itu. Sudah penyakit itu memangnya membuatkan diri
atau badan kita sakit, tetapi dengan kita keluh kesah menyesali sakit yang
menimpa itu, jadi bertambahlah terasa sakitnya. Mula-mula sakit di badan, dan
oleh kerana tidak tahu me- ngapa ALLAH SWT sakitkan kita, akhimya sakit hati.
Jadi dua kali sakit iaitu sakit badan dan sakit hati. Akhirnya ’meratus’ atau
bercakap yang bukan-bukan yang tidak selayaknya. Atau ALLAH SWT memiskinkan
hidup kita. Tetapi kita tidak faham mengapa ALLAH SWT miskinkan hidup kita,
maka parahlah jiwa kita dan menderitalah hidup kita di mana kita rasa terhina
dengan kemiskinan itu. Sebaliknya kalau kita faham mengapa ALLAH SWT miskinkan
kita tentulah kita tidak akan merasa terhina. Sebaliknya boleh terhibur hati
kita. Dan kalau kita faham mengapa ALLAH SWT sakitkan kita, maka kita tidak
akan keluh- kesah menanggung rasa sakit itu. Hanya fisikal saja yang sakit
tetapi hati tetap terhibur.
Begitu
jugalah kalau ALLAH SWT senangkan hidup kita atau kayakan kita, kita diberi
jabatan, jadi pemimpin dan sebagainya, kalau kita tidak faham mengapa ALLAH
lakukan begitu kepada diri kita, artinyaa sama iaitu kita juga tidak bahagia.
Sebab kalau kita tidak tahu mengapa ALLAH SWT jadikan kita begitu, nanti kita
rasa itu semua hanya kita yang punya. Apabila kita sudah merasakan itu semua
adalah kita punya, sehelum harta itu hilang , hati kecil kita sudah menderita.
Susah hati, "Jangan-jangan, harta aku nanti dicuri orang."
"Jangan-jangan, nanti akan habis harta aku ini." "Jangan-jangan,
dalam dua atau tiga tahun lagi mungkin jabatan aku diambil orang."
Mengenangkan hal itu, hatinya jadi sakit parah. Sebelum dia jatuh dari
jabatannya lagi, hatinya sudah jatuh sakit tertekan terlebih dahulu. Kalau
taqdirnya esok dia jatuh maknanya dia mengalami dua kali jatuh iaitu fisikalnya
jatuh dan hatinya juga jatuh. Ini disebabkan dia tidak dapat faham mengapa
ALLAH SWT jadikan dia sebagai pemimpin, mengapa ALLAH SWT kayakan dia dan
mengapa ALLAH SWT beri dia jabatan. Dia tidak faham semua itu. Akhirnya tidak
dapat kehahagiaan juga. Tidak bahagia. Padahal, sama ada ujian kesusahan maupun
ujian kesenangan, di sebalik itu ada maksud ALLAH SWT. Maha Suci ALLAH SWT yang
tidak pernah melakukan sesuatu itu sia-sia atau sembrono saja. Tidak. ALLAH SWT
lakukan semua itu dengan penuh hikmah. Ada mengan- dung pengajaran. Ada
falsafahnya, ada maksud tersiratnya dan ada pendidikannya.
Katalah
ALLAH SWT miskinkan kita atau sakitkan kita umpamanya. Orang yang kenal kerja
ALLAH SWT melalui AI Quran dan melalui Sunnah Rasulullah SAW, hatinya terhibur
menerima taqdir itu. Betapa dia tidak terhibur kerana:
1. Dia sadar ALLAH SWT hendak beri dia
kerehatan dan kurang tanggungjawab.
Orang
miskin dan orang yang sakit, kurang tanggungjawab atau tidak ada tanggungjawab
kepada masyarakat. Itu kan meringankan beban tanggungjawabnya. Dia sedar itulah
caranya ALLAH SWT hendak ungkai tanggungjawabnya kepada masyarakat, kepada
negara dan sebagainya yang begitu sulit kalau kita yang memikul tanggungjawab
itu iaitu kalau ALLAH SWT bagi kepada kita tanggungjawab itu.
2. Kita masih terhibur kalau kita rasa pernah
berdosa:
"Oh!
ALLAH SWT akan selesaikan di sini lagi, ALLAH SWT dahulukan hukuman di dunia,
kerana ALLAH SWT tidak mau hukum aku di Akhirat dengan Neraka. ALLAH SWT
selamat- kan aku daripada seksa Neraka.." Kalau kitu berfikir begitu, hati
kita masih boleh terhibur. Sebab kesilapan kita itu, kalau ALLAH SWT hukum di
Akhirat atau ditangguh- kan di Akhirat nanti iaitu selepas kita mati, tentulah
amat dahsyat. Wal’iyazubillah. Tetapi apabila ALLAH SWT hukum dosa- dosa kita
di dunia lagi iaitu dengan ditimpakan sakit, miskin dan dihilangkan pangkat
kita, artinya ALLAH tidak akan hukum lagi di Akhirat kerana sakit miskin dan
kehilangan pangkat itu adalah termasuk hukuman ALLAH SWT. "Oh!
Rupa-rupanya ALLAH SWT hukum aku melalui cara ini, di sini saja (di dunia) di
atas kesalahan aku. Kalau dihukum di sini. mana- lah berat sangat jika
dibandingkan kalau dihukum di Akhirat dengan Neraka.." Masih terhibur
hatinya. Ataupun kalau dia pada zahirnya tidak nampak dia berbuat salah,
"Oh! Barangkali ALLAH SWT hendak bagi aku darjat dan pangkat di Akhirat
dengan Syurga." Terhibur hatinya. Masih mampu terhibur dalam ujian.
Ini hanya
berlaku kalau dia tahu mengapa ALLAH SWT sakitkan dia atau miskinkan dia. Dia
terus terhibur kerana hatinya tetap kaya. Jadi barulah kita faham, bila kita
miskin atau sakit, itu menunjukkan ALLAH SWT hendak beri kepada kita pahala
sabar, iaitu selain daripada hikmah yang telah saya sebutkan tadi. Sebab sabar
itu diperolehi bila seseorang itu miskin, bila sakit, bila tidak ada jabatan
dan sebagainya. Sabar dalam menanggung perasaan ketika ditimpa ujian itu amat
besar pahalanya di sisi ALLAH SWT. Dalam Al Quran dinyatakan:
"Sesungguhnya ganjaran untuk orang yang sabar ialah tanpa hisab." (Az
Zumar: 10)
Jadi pahala
sabar yang ALLAH SWT ganjarkan itu tanpa hisab. la tidak mengikut nisbah biasa;
satu nisbah sepuluh atau satu nisbah tujuh puluh. Sebaliknya mengikut seberapa
banyak yang ALLAH SWT hendak beri. Inilah nilai pahala sabar. Jadi kalau kita
faham tentang hakikat itu semua, tidak jadi masalahlah tentang sakit, tentang
miskin, tidak ada harta dan sebagainya. Begitu juga umpamanya kalau kita diberi
kelebihan oleh ALLAH SWT dengan ilmu. Ini adalah dengan tujuan supaya kita
dapat pahala melalui ilmu ini dengan cara mengajar orang ramai atau berdakwah.
Tujuan ALLAH SWT supaya kita dapat pahala syukur. Kita bekerja menyampaikan
ilmu kepada orang lain itu sebagai tanda kita bersyukur kerana ALLAH SWT beri
ilmu kepada kita. Di situlah ALLAH SWT beri pahala syukur. Atau kita diberi
harta yang banyak dan dengannya membolehkan kita berkorban.
Apabila
kita berkorban, itulah tanda syukur maka kita dapat pahala syukur. Atau kalau
seseorang itu menjadi pemimpin dan lebih-lebih kalau jadi pemimpin besar
di negara. Nikmat ini adalah untuk
membolehkan dia bersyukur melalui jabatan itu sebab dia boleh gunakan
jawatannya itu untuk melindungi umat. Melindungi umat ini terlalu besar
pahalanya iaitu satu saat saja dia dapat berlaku adil, akan dapat pahala yang
lebih besar daripada seorang abid yang sudah tujuh puluh tahun beribadah.
Juga dia
termasuk orang yang dilindungi di Padang Mahsyar esok, dari kepanasan matahari
yang di waktu itu tidak ada perlindungan apa-apa selain perlindungan Arasy.
Kalau kita rujuk kepada hadis, ada disenaraikan tujuh golongan yang dilindungi
dan duduk di bawah bayangan Arash; termasuk pemimpin yang adil. Jadi ALLAH SWT
hendak beri peluang pahala secara memberikan nikmat-nikmat tertentu agar orang
itu bersyukur melalui nikmat itu. Kalau ALLAH SWT beri harta adalah untuk
memberi peluang kepadanya bersyukur dengan cara dia membahagi- bahagikan
hartanya itu: "Nikmat ALLAH SWT itu hendaklah diagih-agihkan
(dicaing-caing atau dibahagi-bahagikan)." (Ad Dhuha: 11)
Itulah
ciri-ciri atau tanda orang yang bersyukur. Pahala syukur ini sangat besar. Ada
ulama yang memberi pendapat pahala syukur lebih besar daripada pahala sabar.
Sedangkan pahala sabar saja pun sudah Bighairi hisab apatah lagi pahala syukur
ini; mungkin di samping kita dapat Bighairi hisab, ada darjat-darjat lain yang
ditambah supaya ianya mengatasi pahala sabar tadi.
Tetapi
kebanyakan orang tidak faham mengapa dia diberi kekayaan, mengapa dia diberi
pangkat, mengapa dia diberi ilmu. Dia tidak faham. Sebab itu dia jadi orang
yang sombong dengan harta. Dia jadi orang yang tamak. Dia tahan hartanya dan
tidak dikorbankan pada jalan ALLAH SWT. Diberi ilmu kepadanya tetapi dia
sombong dengan ilmunya itu. Tidak disampaikan kepada orang lain dan kalau
disampaikan pun mesti dinilai dengan uang ringgit; umpamanya sejam mesti
dibayar seratus atau dua ratus ringgit. Dia mensyarahkan ilmunya itu bukan
dengan tujuan untuk menginsafkan orang yang mendengar. Begitu juga kalau dia
jadi pemimpin, niat- nya bukan hendak melindungi orang ramai, bukan hendak ajak
orang ramai kepada ALLAH SWT dan Rasul-Nya tetapi dia berbangga dengan jawatan
dan kedudukan yang dimilikinya.
Hukuman
untuk si bakhil Orang yang berharta umpamanya, apabila dia tidak tahu mengapa
dia diberi kekayaan oleh ALLAH SWT, timbul tamak dengan harta, sayang dengan
harta dan tidak dikorbankan pada jalan ALLAH, maka
ALLAH
memberi hukuman dalam Al Quran: "Mereka yang menumpuk-numpukkan emas dan
perak. Berilah khabar gembira dengan azab yang maha pedih. " (At Taubah:
34) Zaman dahulu emas dan perak itulah yang menjadi harta dan mata uang. Mereka
berjual beli dengan menggunakan wang emas dan perak. Zaman sekarang, emas
dinilai dengan wang kertas tetapi hakikatnya sama juga. Dengan rahmatNya, maka
ALLAH SWT beri manusia ini ilmu dan kaedah menilai emas itu dengan kertas, yang
mana ini sangat memudahkan. Jadi mereka yang menumpuk-numpukkan emas dan perak
serta tidak dikorbankannya pada jalan ALLAH maka ALLAH SWT perli mereka:
"Berilah mereka itu khabar gembira.." Biasanya apabila disebut khabar
gembira itu ialah dengan sesuatu yang baik dan yang positif. Tetapi untuk
mereka ini, ALLAH SWT khabarkan dengan perkara yang negatif sebagai suatu
perli,"dengan azab yang maha pedih (Neraka). "
Bagaimanakah
bentuk atau ciri-ciri orang yang menumpuk-numpukkan harta? Termasuk ciri orang
yang menumpuk-numpukkan harta ini ialah:
1. Orang
yang tidak mengeluarkan zakat.
2. Orang
yang tidak keluarkan kewajiban yang aradhi.
Apakah
kewajipan yang ardhi? Iaitu tanggungjawab yang wajib dilaksanakan pada
masa-masa yang tertentu ketika masyarakat Islam memerlukan bantuan keuangan.
Sedangkan orang-orang miskin tidak boleh bertanggungjawab karena mereka tidak
ada harta kepunyaan peribadi. Umpamanya ketika umat Islam memerlukan hospital
yang menjalankan perawatan secara syariat, di waktu itu wajib hukumnya bagi
orang kaya untuk mengeluarkan bantuan keuangan hingga kepada tercetus sebuah
hospital. Kalau tidak dikeluarkan uangnya maka dia termasuk golongan orang yang
membekukan hartanya atau orang yang menumpuk-numpukkan hartanya.
Sekali-sekali
bila berlaku bencana alam yang menyebabkan bangunan dan harta benda rusak serta
ramai orang yang mati dan sakit. Bantuan yang banyak sangat diperlukan. Dan di
waktu itu wajib aradhi bagi orang yang kaya di tempat itu bertanggungjawab.
Bukan saja kerajaan (karena dalam hal ini kerajaan memang sudah semestinya
bertanggungjawab) tetapi orang kaya juga wajib bertanggungjawab.
Kadangkala
dalam kesempatan tertentu orang- orang kaya dituntut untuk lebih
bertanggung-jawab daripada kerajaan. Contohnya kalau kerajaan sendiri
menghadapi masalah keuangan, orang kaya lebih dipertanggungjawabkan daripada
pemerintah. Kalau dia tidak mau keluarkan hartanya untuk perkara wajib aradhi
itu maka termasuklah dia sebagai orang yang membekukan harta atau
menumpuk-numpukkan harta.
Sekali-sekala
pula umpamanya umat Islam amat perlu atau sangat terdesak supaya memba- ngunkan
ekonomi komersil secara Islam untuk mencabar ekonomi kapitalis yang sudah
sekian menindas masyarakat. Tetapi umpamanya, orang-orang kaya Islam masih lagi
tidak bertanggung-jawab di mana hartanya yang terhimpun itu tetap ditahan dan
tidak dialirkan untuk membangunkan ekonomi komersil itu maka dia termasuk
mereka yang menumpuk-numpukkan harta yang akan diberi "khabar
gembira" dengan azab yang maha pedih iaitu Neraka. Wal ’iyazubillah.
Termasuk
juga orang yang suka menumpuk- numpukkan harta ini ialah mereka yang membekukan
hartanya sampai setahun tidak teredar di tengah masyarakat. Ini termasuk juga
kategori menumpuk-numpukkan harta. Dalam Ihya’ Ulumuddin ulasan daripada Imam
Al Ghazali rh:
"Seseorang
itu hanya dibenarkan menyimpan uang , emas dan perak hanya dalam masa setahun
iaitu untuk sekadar perbelanjaannya selama setahun."
Dalam tempo
itu saja yang dibenarkan atau diharuskan. Kalau sudah lebih setahun duit itu
hanya tersimpan di dalam laci kita (style menyimpan ala kampung) atau disimpan
dalam bank dan tidak teredar di tengah masyarakat, sama ada dalam bentuk
dipinjamkan, disedekahkan, ataupun dia membangunkan kedai untuk memudahkan
orang ramai membeli-belah dan mendapatkan barang-barang keperluan harian dan
sebagainya, dia termasuk orang yang menumpuk-numpukkan harta.
Ramai orang
yang tidak faham maksud ayat ini dengan menganggap bahawa orang kaya yang tidak
bersyukur atau yang tidak bertanggungjawab itu hanyalah mereka yang tidak
mengeluarkan zakat sahaja. Ini suatu kesilapan dan kekeliruan. Ulama-ulama
hanya menceritakan perkara yang pertama sahaja, sedangkan dua perkara lagi itu
disorok.
Jadi kalau
lebih setahun harta itu tidak teredar di tengah masyarakat seperti tidak
diperniagakan, tidak diberi pinjam kepada orang yang kesempitan hidup, tidak
digunakan untuk membantu orang yang sedang susah dan sebagainya maka dia
termasuk golongan yang menumpuk-numpukkan harta. Haram hukumnya.
Setidak-tidaknya
kalau dibangunkan kedai, berapa banyak orang dapat menikmati kemudahan
membeli-belah. Masyarakat boleh menumpang membeli barang-barang keperluan
dengan tidak perlu bersusah-payah pergi ke tempat yang jauh.
Sebaliknya
golongan ini lebih gemar untuk terus menghimpun hartanya. Lebih-lebih lagi di
zaman berleluasanya amalan riba ini, sengaja harta disimpan dalam bank sebagai
’pokok’, daripada situ mereka hanya ’makan bunga’ sahaja. Perangai begini lebih
dahsyat lagi.
Jadi
kebanyakan manusia yang ada di muka bumi ini tidak kenal ALLAH SWT, tidak kenal
dirinya sendiri dan tidak kenal mengapa ALLAH SWT berbuat sesuatu terhadap
dirinya. Akibatnya dia tidak pandai menempuh hidup. Bila tidak pandai menempuh
hidup maka dia tidak akan dapat kebahagiaan hakiki.
Barulah
kita sedar betapa pentingnya rasa bertuhan. Bukan sekadar tahu adanya Tuhan
tetapi rasa berTuhan itu juga amat penting. Seterusnya rasa kehambaan dan faham
benar kerja-kerja ALLAH SWT kepada diri kita itu amat penting sekali. Ini
faktor keselamatan kita di dunia dan Akhirat.
Moga-moga
ALLAH SWT sentiasa memimpin kita hingga kita mendapat kejayaan di dunia dan di
Akhirat.
0 comments:
Post a Comment